Rutinos reggelek
2019. január 26. írta: Ildiko J. Kiss

Rutinos reggelek

 

woman-2896389_640.jpg

 

Sokan alábecsülik a reggeli rutin fontosságát. Én sem tulajdonítottam neki különösebben nagy feneket sosem, egészen fél évvel ezelőttig. Ugyanis tavaly nyáron, életemben először - egy buddhista kolostorban, ami nem mellékes -, találkoztam a reggeli rutin fogalmával úgy igazán, valóban tudatosan, mégis anélkül, hogy ki legyen mondva. Csak úgy természetesen létezett. Persze voltak korábban is reggeli szokásaim, de nem úgy, mint ahogyan azt azok közt a falak között láttam. Ebben a kolostorban lehetsz vendég, aludhatsz ott, akár lakhatsz ott egy ideig, de csak az ottani szabályok szerint, szóval mindenképp alkalmazkodnom kellett. Az ottani reggelek pedig egy normál halandó számára, mint én, igencsak keménynek tüntek, a reggeli öt órai keléssel és a másfajta táplálkozással, a kötelező végezendő munkákról a reggeli meditálás után, nem is beszélve. Tiszta "Egyél, imádkozz és szeress" élmény volt, ami velem marad egy életre.

 

Akkor kezdett nagyobbodni a kérdőjel a fejemben, amikor láttam, hogy a szerzetesek és ottani 'mesterek' milyen fittek agyilag és testileg is. Egészségesek és eszméletlen jó memoriával rendelkeznek akár 90 évesen is. Elgondolkodtam, hogy van-e ennek köze ahhoz, ahogyan élnek, ahogy étkeznek és ahogyan a napjaikat kezdik. Több, az emberi agyat és életmódunkat tanulmányozó dokumentumot, tudományos cikket is elolvastam a témában és arra jutottam belőlük is, hogy igen, a reggeli rutinunk befolyásolja nem csak a napunkat, de az életünket is - és ami mégjobban érdekelt -, az agyi funkciókat, kapacitást is. Szóval ki akartam próbálni.

Hogy miért? Mert én az az ember vagyok, aki mindig arra törekszik, hogy többet tudjon, és azt szeretném, hogy az agyam jól működjön és engem szolgáljon. Nem tudok csak felkelni, dolgozni, enni aludni, szórakozni és nem tanulni új dolgokat mindeközben, nem megtapasztalni újat, még ismeretlent, kurzusokat követni, tanfolyamokra járni. Ez pedig nem megy, ha az agyam nem úgy fog, ahogy kellene, ha nem a maximumon van  a memóriám vagy nem tudom, hogyan befolyásoljam az agyam egy ideálisabb működésre.

Tehát elhatároztam, hogy elkezdek úgy élni, hogy ne csak felhasználjam a saját erőforrásaimat (testem, agyam, lelkem), hanem jól is használjam őket. Így történt, hogy össze eszkábáltam magamnak a buddhista szerzetesektől és más emberektől tanult olyan reggeli rutint, ami azt gondolom hozzájárul ahhoz, hogy ma jobban élek, jobb az agyam, a testem a lelkem, mindenem. Érzem az erőm. Úgy igazándiból.

De, hogy ne raboljam az időtöket hosszasan itt van az én reggeli rutinom nektek, hátha találtok itt-ott egy kis motivációt:

1. Ébredéskor (ami most 7.30 mert szabadságoltam magam egy időre és itthonról dolgozom jelenleg, de amikor mukahelyre bejárós vagyok, akkor ez 5.00- 5.30) az első dolgom, hogy visszaemlékszem az álmaimra. Van, hogy a kis 'álomnaplómba' leírom gyorsan, hogy mi volt. Nem, nem magamnak, hogy öregségemre ezen röhögjek, hanem az írásaim, munkám sőt magánéletem hasznára. - Tudtátok, hogy a legzseniálisabb ötletek, találmányok, művészeti alkotások álmokból születtek?

2.Nyújtózkodom, de nem ám csak úgy cicamódra, hanem tudatos gyakorlatokat végzek, amik a gerincnek és a végtagjaimnak is jót tesznek.

3.Kinyitom az ablakot és a párnákat, a paplant kiszellőztetem, időjárástól függően ki is teszem őket a teraszra.

4.Megmosom a fogam, a nyelvem, jó alaposan és kiöblítem rendesen a szám. - Ne nézzetek hülyének, de megtanították nekem, hogy sokan nem öblitik ki jól a szájukat és hurcolják magukkal a fogkrém ízét és szemcséit aztán jól lenyelik, de nem is ez a fő gond vele. Vannak, akik pár másodperc lomha mosogatás után köpnek egyet, aztán úgy érzik ez oké volt, miközben egy csomó baktérium (köszönhető az éjszaka folyamán enzim munkák az emésztőrendszerben) marad a nyelven, szájban és kb semmit nem ért a fogmosás, csak enyhített picit a szájszagon, ami keveredik majd, pár perc múlva a kávéval. Ráadásul sokan fluroidos, és káros kemikáliákkal teli fogkrémeket használnak, mert a tv reklám azt mondja "hűdejó". Pedig nem az.

5. Iszok egy nagy pohár vizet. A kedvenc poharam 4dl, szóval legalább ennyit. - Az embernek hidratálnia kell magát rendesen, hogy szervezete jól működjön. Az agyunk is rosszul fog, ha dehidratáltak vagyunk. Ismered a "ködös agy" fogalmát. Genetikai és agyat is érintő autoimmin betegségek mellett a nem megfelelő hidratálás is okozza (ha ráadásul ai-s vagy és nem iszol eleget akkor duplán ártasz magadnak).

6. Meditálok. - Eleinte nehezen ment, nem tudtam elengedni a gondolataim, fogalmam sem volt, hogy mire gondoljak, mire ne, gondoljak-e valamire, legyen zene, vakarózzak, nézzem-e plafont vagy keressek-e a sarkokban pókokat új haverkodás céljából. Bevallom ebben a kérdésben a kolostoriak nagyon sokat segítettek és ma már totál lemegyek egyfajta mély állapotba, ami megalapozza a napom nyugalmát meg azt a komoly "kizökkenthetetlenséget", ami úgy tűnik van akit irritál.

7. Iszom egy erősítő teát. - Nem már nem kávézom. Jelentem hat hónapja tiszta vagyok! Azt hittem ezt a döntésem nem élem túl, hogy kávé nélkül nem tudok élni, de tévedtem. Sok olyan teát, gyógyteát lehet készíteni, ami erősebb a ma ismert kávéknál. Én mostanában egy ginko biloba, gyömbér, rozmaring és kurkuma teakeveréket iszom, ami fahéjjal van 'fűszerezve'. Nem tudom elmondnai mennyire szeretem. De odavagyok a zöldtea, matcha és lime keverékért is, amit gyakran kortyolgatok.

8. Ezek után elmegyek edzeni vagy otthon jógázom esetleg tornázom, ha sietek és ki akarom iktatni azt a 10-10 percet, ami a konditerembe oda-vissza elvehet az időmből.(Igen éhgyomorra edzek és a befejező gyakorlatok után, ami lazítás, iszok meg úgy kb fél liter vizet és sokszor edzés közben is, ami ugyan nem hosszú 40 perc, de baromi intenzív). - Sokszor bebizonyították már (nem csak angol tudósok), hogy aki reggel mozog, az produktívabb, erősebb, egészségesebb és jobban tartja a súlyát is.

9. Mostanra úgy kb kilenc óra van szóval iszom egy "Brain-Power" turmixot. - Vannak zöldségek, gyümölcsök, ételek amelyek erősítik az agyat. Nem vicc. 

10. Lezuhanyzom. De nem akárhogy. Hideg vízben. Ez egy új szokásom és a legnagyobb kihívás életemben, pedig azt hittem, hogy a borozgatás, kávézás és a sajtokról való lemondásom volt az. Hát nem. Ugyanis én forró vízes, kádban ülős típus vagyok, akinek télen a kedvenc helye a szauna. Viszont kipróbáltam az úgynevezett "Cold Therapy"-t és azóta megváltozott minden. Szó szerint.

10a-nak írhatnám, hogy itt beágyazok, méghozzá tökéletesen, mint egy hotelben, de gondolom ez senkit nem érdekel, viszont kérdezzetek meg egy katonát, hogy miért olyan fontos, hogy ez a "rituálé" a napod kezdésének a része legyen.

11 Megreggelizem (VÉGRE), de nem kapkodva, hanem szépen leülök és tök nyugodtan falatozom. Azért reggelizem későn, mert a szerzetesektől elesett életmódomba beletartozik, hogy egy nap kilenc óra keret áll rendelkezésemre, hogy táplálkozzak. Ez az intervallum az amiben ötször étkezem. Ez az én buddhista diétám egyik alap pillére. (A turmixal ugyan csalok, de ennyi traszgresszió nekem is jár).

12. Közben a határidőnaplómba (ami nem bulletjournal), leírom a Nem Teendőket. - Sokan írnak listát a teendőkről és elfelejtik, hogy nem ott bukunk el, hogy nem tudjuk mindig minden pontját kipipálni, hanem ott, hogy elveszünk magunktól időt és általánosan elveszünk olyan tevékenységekben, amiket nem kellene csinálnunk. Szóval leírogatom, hogy aznap mit nem szabad csinálnom. (Ha épp szakítottál valkivel, hatalmas betűkkel firkáld oda, hogy nem üzengetni, nem felhívni, nem nézegetni a facebookon, ha vége, annak oka van, előre nézz!)

13. Nem vettek észre valami furcsát? Eddig nem említettem a telefonom. Mert nem kapcsolom ezidág be! Csak ha valami iszonyat fontos dolog miatt kell, de ma már inkább nem vagyok elérhető reggel 9.30 előtt. Emlékszem régen az első dolog volt a telefon, amihez nyúltam reggel. Sokan ezt teszik, közben meg jönnek a kifogásokkal, hogy de azon van ébresztő (mert ébresztőóra nem létezik?), aztán ellepik az embert az értesítések a telefonok okoskodásai, megnézünk csak egyet, majd a következőt és arra eszmélünk, hogy fél órája a telefont bámuljuk a még sötét hálóban. Ami a szemenek is káros, de az agynak méginkább. Komolyan nem tesz jót neki. Ráadásul elveszi a figyelemed egy csomó dologról. Az én hálómba be sem engedem a mobilt. Van egy retro vekkerem, imádom. Akkor is amikor korán ébreszt.

Szóval én így kezdem a napjaim, és bár eleinte baromi nehéz volt, többször fel akartam adni, nem kezdhettem drasztikusan és kemény volt az átállás, mára már elértem vele amit akartam. Sokkal hatékonyabb és eredményesebb az életem, jobban dolgozom, jobban tanulok, jobban haladok, a pozitív változás meglátszik nem csak a külsőmön, a bőrömön, a testem állapotán (ami a negyvenhez robogva nem mellékes), de a munkámban, mangánéletemben is, mindenben egyszóval. 

Szeretettel: 

Ildikó

 * Ha pedig a Cold Therapy azaz a Hidegterápia felkeltette az érdeklődésed, akkor ide klikkelve tovább olvashatsz arról, hogy milyen -100 fokban ácsorogni. Igen, jól olvastad. -100 Celsius. 

Fotó: Pixabay jogtiszta képei közül

A bejegyzés trackback címe:

https://marvelously.blog.hu/api/trackback/id/tr4114545508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mad Mind 2019.01.27. 16:06:30

Gratulálok!
Nekem 30 perc is elég és nem kell hozzá más csak egy zuhany.
Mondjuk nekem 7-re kell a munkahelyre érnem és 5:50-kor kell indulnom. :)

Ildiko J. Kiss 2019.01.28. 00:35:25

@Mad Mind: Az ébredéshez nekem is elég kb 5 per és mésik húsz, hogy elinduljak a napomba bele, főleg akkor volt így, amikor állandó rohanás volt az életem. De manapság más az időbeosztásom és a reggeli rutinom. Nyilván mindneki úgy osztja be az idejét és arra fordítja amire akarja ezekből a pntokból smit fent leírtam csak ötleteket lehet nyerni, ha valaki akar.

Nekem fontos, hogy minden nap intenzív edzéssel kezdjek, meg hideg zuhannyal és egészésges italokkal, reggelivel és ha kell ezért akár ötkor is felkelek, én így vagyok hatékony napközben és meg sem kottyan ha éjfélig dolgozom utána. Mint most is. :)

Köszönöm, a hozzászólásod.

dr.derill 2019.01.28. 00:37:34

Ha én minden reggel ezt csinálnám, éhenhalnék. Én reggel 9-re már sokszor túl vagyok egy tárgyaláson és általában hajnali 3-kor, néha 5-kor fekszem, fél 8-kor kelek, de holnap pl. vidéken tárgyalok, tehát 6-kor indulok, miközben továbbra is 3-kor fekszem. Szóval aki időmilliomos, annak biztos jó ez és megteheti, hogy fél 5-kor kel és a leírás szerint 10-ig semmit nem csinál.

Ildiko J. Kiss 2019.01.28. 01:08:39

@dr.derill: Én nem érzem magam éhesnek, kilencig, leht azért mert sok folyadékot iszom ébredés után, illetv emár megsozkta a szervezetem, hogy mikor eszik. Azt gondoltam én is, hogy éhenhalnék, míg ki nem próbáltam, de nem haltam meg. :)

Amúgy szerintem mindenkinek más az időbeosztása, más életeket élünk, més a munkánk, a fenti írásban az én reggeli rutinom van, ami csak egy példa, esetleg támpont lehet másoknak, adhat ötletet, de nem kőbe vésett akármi. Én így. Maga meg úgy, hogy 5-kor fekszik 8-kor kel. (Ugye tudja, hogy baromi ártalmas hosszú távon, ha nem alszik eleget? Az agya is - de nem csak - gyorsabban öregszik annak, aki rendszeresen nem alsizk eleget, illetve későn fekszik és korán kel. )

Tudja, akik mondjuk tízkor kezdik a munkanapjuk és késő estig dolgoznak sem "időmilliomosok" csak az önétől eltérő időbeosztással és esetleg karrierrel rendelkeznek. Ettől még ugyanúgy sokat dolgozhat, lehet hatékony és sikeres, pont, mint mondjuk ön, az ön időbeosztásával.

Megjegyzem nekem ez egy új dolog az életemben, amit tudatosan átformáltam egy élhetőbb, jobb színvonalú életre, és az, hogy én 9.30-ig nem kapcsolom be a telefonom és magammal törödöm, reggelizem, intenzív edzésem van, a testemmel és az elmémmel foglalkozom és közben felkészülök a napomra, nekem nem "semmit nem csinál"-ás, hanem tudatos egészségmegőrzés illetve nyugalom-terápia, hogy a nap hátralevő részében jobban tudjam kezelni, nem csak a piszkálodó embereket, de magát a stresszt is, amivel az ember munkája ugye járhat. Mint írtam én így. Ön úgy. Más meg másképp.

Köszönöm a hozzászólását.

clemens 2019.01.29. 00:21:46

A feles kimaradt, pedig az feleslegessé teszi a pontok többségét.